La Neuropsicologia és l’àrea de la Psicologia que se centra en les relacions entre el cervell i la conducta, aprofundint en el nivell cognitiu, emocional i, també, de comportament de la persona. Dins aquesta disciplina clínica, l’Institut de Psicologia atén nens, adolescents i adults que presenten una alteració cognitiva i conductual resultants d’una afectació cerebral funcional i/o estructural.
Amb l’exploració neuropsicòlogica, avaluem les conseqüències del dany o disfunció cerebral en el comportament, prestant especial atenció a l’estudi de les funcions cognitives superiors com són el llenguatge, l’aprenentatge, la memòria, la funció executiva i el raonament. L’objectiu principal de l’avaluació és determinar el nivell de desenvolupament maduratiu, les capacitats preservades i les deficiències cognitives específiques i, també, identificar els pacients que són susceptibles d’una intervenció neuropsicològica.
Amb aquesta informació, arribem a un diagnòstic i al disseny de programes de rehabilitació adients a les necessitats concretes de cada persona. Uns programes que requereixen de la orientació, de l’elaboració i de l’aplicació coordinada d’un grup de professionals, amb l’objectiu d’optimitzar i compensar els dèficits cognitius tenint en compte, no només les àrees més deficitàries sinó, també, aquelles en les quals el pacient obté millors resultats.
Amb l’exploració neuropsicòlogica, avaluem les conseqüències del dany o disfunció cerebral en el comportament, prestant especial atenció a l’estudi de les funcions cognitives superiors com són el llenguatge, l’aprenentatge, la memòria, la funció executiva i el raonament. L’objectiu principal de l’avaluació és determinar el nivell de desenvolupament maduratiu, les capacitats preservades i les deficiències cognitives específiques i, també, identificar els pacients que són susceptibles d’una intervenció neuropsicològica.
Amb aquesta informació, arribem a un diagnòstic i al disseny de programes de rehabilitació adients a les necessitats concretes de cada persona. Uns programes que requereixen de la orientació, de l’elaboració i de l’aplicació coordinada d’un grup de professionals, amb l’objectiu d’optimitzar i compensar els dèficits cognitius tenint en compte, no només les àrees més deficitàries sinó, també, aquelles en les quals el pacient obté millors resultats.